Les intel·ligències
múltiples
HOWARD GARDNER : psicòleg i professor de La universitat de Harvard. On deia que totes
les persones tenim 8 intel·ligències que determinen el comportament i la manera
d’aprendre el món que ens envolta. Era com una espècie de crítica a la noció
que tenim que només hi ha una única intel·ligència.
Que s’entén per intel·ligència ? La
capacitat per resoldre problemes, per a poder generar-ne de nous i poder
resoldre’ls també. Capacitat per crear productes en un medi adient.
Intel·ligència ABANS: Només hi ha una una, innata, innvariable i quantificable.
Intel·ligència ARA: Se’n poden desenvolupar més, educable, no definida, amb capacitat i pot
variar segons les experiències.
Què s’entén per intel·ligències múltiples? Definida com una capacitat que pot
desenvolupar-se, amb components genètics però que segons com interactuïs amb l’ambient,
les experiències, l’educació que et donin, com estiguis de motivat,
estimulat... desenvoluparan una potencialitat o una altre.
A aquestes intel.ligències les necessitem totes, totes són importants,
i a cada persona se li combinen de manera diferent
En Gardner en distingeix 8
- Intel·ligència lingüística à capacitat
per utilitzar les paraules de manera efectiva. Tant oral com escrit.
Els nens que destaquen en aquest tipus d’intel·ligència
són: els que
els agrada llegir, escriure, participar en debats, explicar histories, jugar a
jocs de paraules...
Estratègies didàctiques: elaboració de diaris, pluja d’idees per
fomentar el vocabulari, mapes conceptuals... Fer activitats de biblioteca,
crear programes de ràdio, fer debats...
- Intel·ligència lògic- matemàtic à Capacitat
d’utilitzar els números de manera efectiva. Raonar adequadament, tenir
sensibilitat als esquemes i relacions lògiques. Entendre el món abstracte
i portar a terme operacions matemàtiques.
Els nens que destaquen en aquest tipus d’intel·ligència
són: els que
els agraden els números i li presten més atenció a les combinacions, els agrada
experimentar i tenen curiositat, pregunten i resolen problemes.
Estratègies didàctiques: aprenentatge cooperatiu. Treballar amb
números, fer gràfiques junts amb dates fàcils que hagin passat a la classe o a
l’escola. Fer una estimulació del pensament.
- Intel·ligència Espaialà L’habilitat
per percebre de manera exacte el món visual-espaial i saber fer
transformacions sobre aquestes percepcions. Tenen sensibilitat a les línies,
al color, a la forma...
Els nens que destaquen en aquest tipus d'intel·ligència
són : dibuixar,
dissenyar, visualitzar, pensar amb imatges i després pintar-les...
Estratègies didàctiques: trencaclosques, mapes conceptuals,
treballs artístics. Crear alguna cosa junts, com un conte, un còmic, fer murals
que siguin visuals. Utilitzar panells didàctics.
- Intel·ligència Musicalà La
capacitat de percebre, discriminar, transformar i expressar les formes
musicals. Sensibilitat per el ritme, el to, la melodia, el timbre i el
color d’una obra musical.
Els nens que destaquen en aquest tipus d’intel·ligència
són: cantar, entonar melodies, xiular,
portar el ritme amb els peus o les mans...
Estratègies didàctiques: Tocar un instrument, cantar, escoltar
música. Fer que hi hagi alguna sortida a algun concert, treballar amb música
que ens mostri els estats d’ànim, que ens mostrin sentiments.
- Intel·ligència cinètic- corporalà Capacitat
per utilitzar tot el cos per expressar idees i sentiments. Tenir la
facilitat en les mans per a poder produir coses, transformar-les... que
tinguin destresa.
Els nens que destaquen en aquest tipus d’intel·ligència
són: els que
els agrada ballar, saltar, córrer, construir, gesticular...
Estratègies didàctiques: fer que aprenguin construint, tocant, actuant
i fent que ells sentin el seu propi aprenentatge. Fer un teatre a classe, fer
jocs que hagin d’expressar-se amb mímica, que utilitzin el pensament manual:
crear alguna cosa amb plastilina.
- Intel·ligència Interpersonal à Entendre i respondre de manera
correcta als estats d’ànim, motivacions, desitjos, sentiments... dels
altres.
Els nens que destaquen en aquest tipus d’intel·ligència
són: Els agrada
intercanviar idees amb els seus companys, dirigir, organitzar, relacionar-se...
Estratègies didàctiques: aprenentatge cooperatiu, tutoria entre
iguals, debats, conflictes cognitius, educació intercultural. Crear projectes col·lectius,
amb la seva classe i amb altres. Contractes pedagògics.
- Intel·ligència Intrapersonal à El
coneixement de si mateix, i l’habilitat per adaptar les pròpies maneres d’actuar
a partir d’aquell coneixement. Inclou tenir una imatge de si mateix, tenir
consciència del propis estats anímics, les motivacions, els desitjos..Tenir
la capacitat per la autodisciplina, la autocomprensió i la autoestima.
Els nens que destaquen en aquest tipus d’intel·ligència
són: els que
els agrada somiar, són imaginatius, reflexionen, planifiquen...
Estratègies didàctiques: projectes individualitzats i diaris
per a la autoregulació, treballs independents, que cada nen vagi al seu ritme. Que
puguin autoevaluar-se. Depenen de l’edat que creïn diaris personals, portafolis
per a poder reflexionar..
- Intel·ligència Naturalista à Capacitat
que mostren alguns individus per entendre el món natural, on inclou, la
vida, la reproducció de les plantes, els animals i tota la naturalesa en
general.
Els nens que destaquen en aquest tipus d’intel·ligència
són: els nens
que els agrada observar, classificar, i tenen molt interès pel món natural i
els seus fenòmens.
Estratègies didàctiques: fer que aprenguin a observar i que sàpiguen
descriure l’entorn. Fer activitats a l’aire lliure, crear situacions per
conèixer l’entorn, activitats, sortides, tenir algun animal a la classe, o una
planta. Fer educació ambiental a l’aula, que aprenguin que han de fer, com es
recicla que prenguin consciència.
* Quan els nens i nenes comencen a anar a l’escola, ja tenen unes
inclinacions pròpies, les tenen des de que són petits. Tots els nens tenen
totes les inteligencies que he nombrat anteriorment, però hi haurà unes que
tindrà més desenvolupades que altres. A l’escola pot aconseguir potenciar i
aconseguir un bon nivell de competència d’algunes que no té tant desenvolupades,
sempre depenent de la mestra, com els motivi, els estimuli...
Antigament el que es volia potenciar i el que es creia que era més
important i el que li serviria per un futur era la intel·ligència lingüística i
la matemàtica. Actualment l’ensenyament ha canviat i es centren de manera
global en totes les àrees d’aprenentatge sense ni valorar més ni infravalorar unes
de les altres.
Que podem fer a l’escola?
Primer de tot hem de tenir present les vuit intel·ligències múltiples,
per tant, cal estimular-les a la classe totes per igual, per a poder aconseguir
un nivell de desenvolupament coherent de forma global.
Per a poder arribar a tots els nens, s’han d’oferir diferents activitats
escolars des de el punt de vista de totes les intel·ligències.
Si coneixem els punts fort del nen ( que serien les intel·ligències més
desenvolupades) coneixerem quins són els seus febles i és allà on intervindrem
per potenciar-los.
Ajudar als alumnes a descobrir les seves intel·ligències múltiples,per
ells mateixos.
Fer que cada Intel·ligència múltiple li pugui donar un sentit aplicable
a la vida, que no serveixi només per fer activitats a la classe, sinó que
aprenguin la realitat del món en el que viuen. Que siguin capaços de poder
resoldre els seus problemes i els conflictes que puguin tenir.
Donar molta importància a l’atenció i a la motivació.
Aplicar tot el que s’ha après a noves situacions, que no havien fet mai.
No hay comentarios:
Publicar un comentario