viernes, 28 de diciembre de 2012

tercera reflexió...PSICOLOGIA TEMA 3


Les intel·ligències múltiples


HOWARD GARDNER : psicòleg i professor de La universitat de Harvard. On deia que totes les persones tenim 8 intel·ligències que determinen el comportament i la manera d’aprendre el món que ens envolta. Era com una espècie de crítica a la noció que tenim que només hi ha una única intel·ligència.

Que s’entén per intel·ligència ?   La capacitat per resoldre problemes, per a poder generar-ne de nous i poder resoldre’ls també. Capacitat per crear productes en un  medi adient.

Intel·ligència ABANS: Només hi ha una una, innata, innvariable i quantificable.

Intel·ligència ARA: Se’n poden desenvolupar més, educable, no definida, amb capacitat i pot variar segons les experiències.

Què s’entén per intel·ligències múltiples? Definida com una capacitat que pot desenvolupar-se, amb components genètics però que segons com interactuïs amb l’ambient, les experiències, l’educació que et donin, com estiguis de motivat, estimulat... desenvoluparan una potencialitat o una altre.

A aquestes intel.ligències les necessitem totes, totes són importants, i a cada persona se li combinen de manera diferent

En Gardner en distingeix 8

  • Intel·ligència lingüística à capacitat per utilitzar les paraules de manera efectiva. Tant oral com escrit.

Els nens que destaquen en aquest tipus d’intel·ligència són: els que els agrada llegir, escriure, participar en debats, explicar histories, jugar a jocs de paraules...

Estratègies didàctiques: elaboració de diaris, pluja d’idees per fomentar el vocabulari, mapes conceptuals... Fer activitats de biblioteca, crear programes de ràdio, fer debats...

  • Intel·ligència lògic- matemàtic à Capacitat d’utilitzar els números de manera efectiva. Raonar adequadament, tenir sensibilitat als esquemes i relacions lògiques. Entendre el món abstracte i portar a terme operacions matemàtiques.

Els nens que destaquen en aquest tipus d’intel·ligència són: els que els agraden els números i li presten més atenció a les combinacions, els agrada experimentar i tenen curiositat, pregunten i resolen problemes.

Estratègies didàctiques: aprenentatge cooperatiu. Treballar amb números, fer gràfiques junts amb dates fàcils que hagin passat a la classe o a l’escola. Fer una estimulació del pensament.

  • Intel·ligència Espaialà L’habilitat per percebre de manera exacte el món visual-espaial i saber fer transformacions sobre aquestes percepcions. Tenen sensibilitat a les línies, al color, a la forma...

Els nens que destaquen en aquest tipus d'intel·ligència són : dibuixar, dissenyar, visualitzar, pensar amb imatges i després pintar-les...

Estratègies didàctiques: trencaclosques, mapes conceptuals, treballs artístics. Crear alguna cosa junts, com un conte, un còmic, fer murals que siguin visuals. Utilitzar panells didàctics.

  • Intel·ligència Musicalà La capacitat de percebre, discriminar, transformar i expressar les formes musicals. Sensibilitat per el ritme, el to, la melodia, el timbre i el color d’una obra musical.

Els nens que destaquen en aquest tipus d’intel·ligència són:  cantar, entonar melodies, xiular, portar el ritme amb els peus o les mans...

Estratègies didàctiques: Tocar un instrument, cantar, escoltar música. Fer que hi hagi alguna sortida a algun concert, treballar amb música que ens mostri els estats d’ànim, que ens mostrin sentiments.

  • Intel·ligència cinètic- corporalà Capacitat per utilitzar tot el cos per expressar idees i sentiments. Tenir la facilitat en les mans per a poder produir coses, transformar-les... que tinguin destresa.

Els nens que destaquen en aquest tipus d’intel·ligència són: els que els agrada ballar, saltar, córrer, construir, gesticular...

Estratègies didàctiques: fer que aprenguin construint, tocant, actuant i fent que ells sentin el seu propi aprenentatge. Fer un teatre a classe, fer jocs que hagin d’expressar-se amb mímica, que utilitzin el pensament manual: crear alguna cosa amb plastilina.

  • Intel·ligència Interpersonal à  Entendre i respondre de manera correcta als estats d’ànim, motivacions, desitjos, sentiments... dels altres.

Els nens que destaquen en aquest tipus d’intel·ligència són: Els agrada intercanviar idees amb els seus companys, dirigir, organitzar, relacionar-se...

Estratègies didàctiques: aprenentatge cooperatiu, tutoria entre iguals, debats, conflictes cognitius, educació intercultural. Crear projectes col·lectius, amb la seva classe i amb altres. Contractes pedagògics.  

  • Intel·ligència Intrapersonal à El coneixement de si mateix, i l’habilitat per adaptar les pròpies maneres d’actuar a partir d’aquell coneixement. Inclou tenir una imatge de si mateix, tenir consciència del propis estats anímics, les motivacions, els desitjos..Tenir la capacitat per la autodisciplina, la autocomprensió i la autoestima.

Els nens que destaquen en aquest tipus d’intel·ligència són: els que els agrada somiar, són imaginatius, reflexionen, planifiquen...

Estratègies didàctiques: projectes individualitzats i diaris per a la autoregulació, treballs independents, que cada nen vagi al seu ritme. Que puguin autoevaluar-se. Depenen de l’edat que creïn diaris personals, portafolis per a poder reflexionar..

  • Intel·ligència Naturalista à Capacitat que mostren alguns individus per entendre el món natural, on inclou, la vida, la reproducció de les plantes, els animals i tota la naturalesa en general.

Els nens que destaquen en aquest tipus d’intel·ligència són: els nens que els agrada observar, classificar, i tenen molt interès pel món natural i els seus fenòmens.

Estratègies didàctiques: fer que aprenguin a observar i que sàpiguen descriure l’entorn. Fer activitats a l’aire lliure, crear situacions per conèixer l’entorn, activitats, sortides, tenir algun animal a la classe, o una planta. Fer educació ambiental a l’aula, que aprenguin que han de fer, com es recicla que prenguin consciència.



* Quan els nens i nenes comencen a anar a l’escola, ja tenen unes inclinacions pròpies, les tenen des de que són petits. Tots els nens tenen totes les inteligencies que he nombrat anteriorment, però hi haurà unes que tindrà més desenvolupades que altres. A l’escola pot aconseguir potenciar i aconseguir un bon nivell de competència d’algunes que no té tant desenvolupades, sempre depenent de la mestra, com els motivi, els estimuli...

Antigament el que es volia potenciar i el que es creia que era més important i el que li serviria per un futur era la intel·ligència lingüística i la matemàtica. Actualment l’ensenyament ha canviat i es centren de manera global en totes les àrees d’aprenentatge sense ni valorar més ni infravalorar unes de les altres.

Que podem fer a l’escola?

Primer de tot hem de tenir present les vuit intel·ligències múltiples, per tant, cal estimular-les a la classe totes per igual, per a poder aconseguir un nivell de desenvolupament coherent de forma global.

Per a poder arribar a tots els nens, s’han d’oferir diferents activitats escolars des de el punt de vista de totes les intel·ligències.

Si coneixem els punts fort del nen ( que serien les intel·ligències més desenvolupades) coneixerem quins són els seus febles i és allà on intervindrem per potenciar-los.

Ajudar als alumnes a descobrir les seves intel·ligències múltiples,per ells mateixos.

Fer que cada Intel·ligència múltiple li pugui donar un sentit aplicable a la vida, que no serveixi només per fer activitats a la classe, sinó que aprenguin la realitat del món en el que viuen. Que siguin capaços de poder resoldre els seus problemes i els conflictes que puguin tenir.

Donar molta importància a l’atenció i a la motivació.

Aplicar tot el que s’ha après a noves situacions, que no havien fet mai.

 





No hay comentarios:

Publicar un comentario